Rescue| Záchranari| Air rescue| Crash rescue| Dive rescue| Dog rescue| Fire rescue| Mountain rescue| Road rescue 
Cave Rescue| Mine Rescue| SAR| Emergency
Hľadaj|Index|E-mail|Príhovor|Charakteristika|Partneri|Redakcia| Hľadáme kolegov|Registrácia/editácia
TEMPUS GROUP
Profesionálne e-business riešenia
 
 
 
 
© 2000 - 2011, RTS
A. Bernoláka 436
013 03 Varín
Slovakia
GSM: 00421/905 569 257

KTO ČÍTA RESCUE.sk, TEN JE PRIPRAVENÝ, NEVÁHAJ A PRIDAJ SA MEDZI NÁS !


Havária vrtuľníka LZZS ATE dňa 2.1.2006
 
Mnohí ľudia, podnikatelia, súkromné i fyzické osoby chcú darovať pozostalým deťom po členoch posádky finančné dary.
 
Air Transport Europe v tejto súvislosti nebude zakladať nadáciu ani mimoriadny fond. Poskytne však každému serióznemu darcovi kontaktné údaje rodín pozostalých, ktorým chcú pomôcť.
 
Dňa 2.1,2006 približne o 19:55 hod. havaroval neďaleko Janovej Lehoty, v okrese Žiar nad Hronom vrtuľník LZZS ATE , banskobystrického strediska AGUSTA A109K2. V jeho troskách zahynul pilot, lekár a záchranár.
 
Posádka havarovaného vrtuľníka AGUSTA A109K2 OM -ATC absolvovala desiatky záchranných letov. Pilot vrtuľníka mal nalietaných 6230 letových hodín a 20 ročnú prax. Lietal od roku 1981 a od roku 1982 na vrtuľníkoch. Bol absolventom Vysokej vojenskej leteckej školy v Košiciach. Lietal na vrtuľníkoch Mi-4, Mi-2, Mi-8, Mi-17, mi- 171, PZL KANIA, AGUSTA 109K2. Lietal ako vojenský pilot v Plzni, ako učiteľ lietania v Piešťanoch a neskôr ako pilot letky Min. vnútra SR. Do LZZS ATE Poprad prišiel v roku 2004. Bol vycvičený na lietanie v nočných podmienkach.
 
Záchranný let na trase Letisko Sliač - Žilina - Banská Bystrica 2.1.2006 bol indikovaný ako prevoz pacienta zo žilinskej nemocnice do nemocnice v Banskej Bystrici.
 
Keďže vrtuľník bol vybavený špičkovou navigačnou a prístrojovou technikou, umožňujúcou letieť aj v noci a počasie, ktoré v ten večer bolo, neobmedzovalo plánovaný let, rozhodol sa letieť.
 
Posádka banskobystrického strediska LZZS ATE zasahovala v snahe maximálnou mierou pomôcť pacientovi.
 
Havarovaný vrtuľník bol vyrobený v decembri 1994 a spĺňal najprísnejšie letecké normy.
 
Príčiny havárie vyšetruje Letecký úrad a polícia..
 
Vo vrtuľníku zahynul 46 ročný pilot Viktor Remeň, 33 ročný lekár Dalibor Timko a 27 ročný záchranár Karol Javorský.
 
Banskobystrické stredisko LZSZ ATE vlani nalietalo počas primárnych a sekundárnych zásahov / primárny let - zásah v teréne, sekundárny let je prevoz pacientov z nemocnice do nemocnice/ viac ako 250 letových hodín a uskutočnilo viac ako 250 zásahov, z ktorých prevažovali sekundárne medzinemocničné lety. Naposledy tento vrtuľník pomáhal pri lavínovom nešťastí 31.12.2005 na Zverovke v Západných Tatrách, kde zahynulo 7 Čechov.
Banská Bystrica a jej okolie nezostane bez vrtuľníka LZZS ATE. Koncom minulého roka spoločnosť ATE Poprad kúpila od švajčiarskej záchrannej služby REGA vrtuľník AGUSTA A109K2 - OM ATD, ktorý bol určený pre novootvárané stredisko leteckej záchrannej služby v Nitre. S najväčšou pravdepodobnosťou bude nasadený do Banskej Bystrice. O prevádzkovaní nového strediska v Nitre budú predstavitelia ATE rokovať pravdepodobne v najbližších dňoch s Ministerstvom zdravotníctva.
 
Mapa nehody vrtuľníka:
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
02.01.2006
 
 
Viktor Remeň, pilot:
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
Viktor Remeň , pilot
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
Viktor Remeň , pilot
 
 
MUDr. Dalibor Timko, lekár:
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
MUDr. Dalibor Timko , lekár
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
MUDr. Dalibor Timko , lekár
 
 
Karol Javorský, záchranár:
 
Notice: Undefined variable: retazec in /mnt/files/webdata/d0/rescue.sk/real.pearcomp on line 678
Karol Javorský , záchranár
 
 
Doplňujúce informácie:
 
Zakladatelia spoločnosti Air Transport Europe Poprad sa od samého začiatku usilovali zmodernizovať leteckú záchranu v horách a nielen v nich. Letecká záchranná služba, ktorá začala účinkovať pod jej "krídlami", svoje prvé stredisko Krištof 03 otvorila 1.4.1995 na popradskom letisku.
 
Vstup Slovenska do Európskej únie si vyžiadal novú modernizáciu letového vrtuľníkového parku. Predovšetkým preto, lebo vrtuľníky musia spĺňať najnáročnejšie európske technické normy. Dnes Letecká záchranná zdravotná služba ATE , okrem iných, má takéto moderné ľahké dvojmotorové vrtuľníky AGUSTA A109K2, ktoré sú zaradené do najvyššej kategórie letových noriem Európskej únie. Do včerajšieho dňa ich mala 5. Posledný bol zakúpený v decembri minulého roku a pripravuje sa pre stredisko leteckej záchrannej služby v Nitre.
 
Prvé z nich boli do prevádzky boli uvedené v roku 2003. Vrtuľníky dodala švajčiarska letecká záchranná služba REGA v Zurichu. Pre tento typ vrtuľníka sa firma ATE rozhodla preto, lebo spĺňa všetky predpoklady na náročnú prevádzku v členitom teréne Slovenska a sú veľmi vhodné do vysokohorského terénu. Tento typ sa vo svete používa najmä na prepravu obchodných cestujúcich, v policajných zložkách a v leteckej záchrannej službe.
 
Ide o ľahké dvojmotorové vrtuľníky, ktoré boli vyvinuté pre leteckú záchrannú službu a letecké práce vo vysokých nadmorských výškach a pri vyšších vonkajších teplotách. Okrem štandardných prístrojov potrebných pre lety VFR / Visual Flight Rules- pravidlá lietania za vidu/ majú autopilota, digitálnu mapu, systém GPS / Global Positioning System/, majú viackanálovú rádiostanicu, zabudovaný mobilný telefón a okrem iného prístroje umožňujúce pilotovi nočné videnie. Vrtuľníky sú zaradené do prvej výkonostnej kategórie podľa noriem Európskej únie.
 
Sú vybavené palubným navijakom s 50 metrovým lankom s nosnosťou 200kg, ktorého pomocou palubného navijaka je možné vyzdvihnúť z terénu pacienta. V prípade potreby je možné použiť aj podves. Ten má nosnosť 1000 kg pri preprave nákladu na jednoduchom závese. Pri preprave ľudí v podvese sa z bezpečnostných dôvodov používa zdvojený hák s nosnosťou obmedzenou na 500 kg.
 
Vybrané parametre vrtuľníka Agusta A109K2: Maximálna vzletová hmotnosť 2850 kg. Maximálne zaťaženie v podvese 1000 kg. Výška 3,50 m, šírka 2,88 m, maximálna neprekročiteľná rýchlosť 281 km/hod. Maximálna rýchlosť horizontálneho letu 265 km/hod..
 
Informáciu poskytol Pavol Svetoň,
hovorca ATE Poprad
 
 
Vyjadrujeme úprimnú sústrasť všetkým pozostalým posádky havarovaného vrtuľníka.
ČESŤ ICH VEČNEJ PAMIATKE!
redakcia rescue.sk
 
 
 
hore






TRIČKÁ
RESCUE TEAM
SLOVAKIA
a
MLADÝ ZÁCHRANÁR
do každej
rodiny!


Ďakujeme!

RESCUE TEAM SLOVAKIA

ATE - LETECKÁ ZÁCHRANNÁ SLUŽBA

Špecializovaná predajňa zameraná na horolezectvo, turistiku a telemarkové lyžovanie

Profesionálne svietidlá a transportné boxy.

Stavebná činnosť, výroba a dodávka betónových zmesí, doprava a mechanizácia

Iný o nás

Naši sponzori

Hľadáme sponzorov